Připraven na novou výzvu? Pojď k nám

Vyplatí se televizní reklama nebo reklama na internetu?

Videoreklama na internetu, její možnosti, její budoucnost nebo její porovnání s televizní reklamou – tohle všechno bylo tématem další z řady mikrokonferencí pořádané serverem Mediář a agenturou Freya.

Vyplatí se televiní reklama nebo reklama na internetu?

 

Internetová videoreklama je fenomén, jehož vývoj vůbec nezpomaluje – právě naopak. Nevidíme ji už jen jako doplněk na Youtube, pronikla i na další nevideo weby, tv stanice si mohly bezpečně dovolit přesun na displeje počítačů a Facebook díky ní aktuálně trochu přidusil Youtube. A to by mohla v budoucnosti dokonce do určité míry nahradit jednodušší microsites.

Televizi změříte jenom metrem. A v budoucnosti to asi nebude jinak

Pokud byste někdy položili člověku pohybujícími se v internetovém marketingu otázku ohledně televizní reklamy, dost pravděpodobně by odpověděi: “Už se to dá měřit?” Tahle jediná věta sama o sobě naráží na největší handicap reklamy v televizi – nikdo vám z určitostí neřekne, kolik ji vlastně vidělo lidí. A tu pohádku o přístrojích zvaných peoplemetry můžeme nechat za sedmero horami a řekami (no vážně, znáte někoho, komu se doma pod televizí krčí peoplemetr?).

V tomhle směru mediální domy zaspaly dobu. V online světě lze totiž již nyní měřit nejen kolik lidí videoreklamu vidělo, ale také zda video viděli až do konce nebo v které vteřině odešli, nebo dokonce zda si koupili inzerované nebo dokončili jinou akci na webu. Online tedy v získávání dat s přehledem vyhrává nad televizí. Pokud připočítáme, že cena za zásah uživatele může být také podstatně nižší než u klasické TV a navzdory tvrzením zástupců televize sledovanost dlouhodobě klesá (nenechte se zmást výzkumy), zůstává dnes otázkou, jak moc je televizní reklama efektivní.

Díky věku chytrých televizí se ale přeci jen otevírá jedna možnost, jak televizní reklamu měřit – pomocí skriptu podobnému principu Google Analytics na internetu. Takové měření by poskytovalo mnohem detailnější data o sledovanosti pořadů i konkrétních reklam. Diváci by samozřejmě měli možnost sběr dat zakázat. Je ale takto detailní přehled o výkonu televizní reklamy v zájmu samotných televizních stanic? Přímá porovnatelnost dat by mohla vést k nutnosti přehodnocení ceny za odvysílání sdělení, ať už online, nebo v televizi. Jděte radši na jistotu – inzerujte na internetu!

Streamovací služby stále nepolevují

Možná jste zachytili, jakou změnou prošel Stream.cz v posledním roce. Ať se to ale někomu líbí nebo ne, podle zástupce Streamu Dušana Gajdoštíka měl facelift webu přímo blahodárné účinky. Trojnásobné CTR, vyšší zisky z vlastního obsahu a reklama vyprodaná na nějakou dobu dopředu. Stream dokonce chystá několik novinek v oblasti reklamních formátů propojující video s webem – každý z inzerentů by pak mohl mít vlastní interaktivní videomicrosite.

Youtube na druhé straně dominuje světové streamovací scéně a nemusí představovat novinky jako na běžícím páse, aby si svoji pozici zachoval. Spojení Youtube a reklamní sítě Google je tak pevné, že jej v dohledné době nikdo neohrozí (Facebook? Atlas? Hm?). Jeho zástupkyně Patrícia Neupaureová proto mluvila spíše o rozšiřování jeho již zavedených reklamních možností. Youtube aktuálně nabízí ještě konkrétnější cílení nejen na věk nebo pohlaví uživatele, ale také na jeho zájmy či Google vyhledávací dotazy. A o možnosti remarketingu se asi ani není potřeba zmiňovat. Videoreklama na Youtube je stále jeden z nejefektivních a nejlevnějších způsobů, jak dostat zprávu k relevantnímu publiku.

Že se ale daří i úplně novm projektům dokázal Pavel Vopařil z Economie, který dohlíží na novýprojekt DV TV. Počet uživatelů každý měsíc pravidelně stoupá, stoupají i příjmy z videoreklamy – DV TV nabízí klasické pre / mid / post rolly. V budoucnosti by ale chtěli zkusit i jiné cesty – sponzorování konkrétních pořadů dalším subjektem nebo přispívání od diváků, o které je již prý aktuálně zájem.

Facebook si vyšlápl na Youtube. Zatím na domácím hřišti

I social media gigant Facebook usoudil, že mu v portfoliu chybí videoreklama, a rozhodl se potrápit do té doby tolerovaný Youtube. Zmenšil mu prostor na Timeline a začal více prosazovat vlastní video alternativu.

Petr Houzar z Karlovarských minerálních vod ukázal některá čísla a shrnul výhody Facebook videa pro inzerenty. V porovnání s videem na Youtube jej vidí 4x více lidí, díky sdílení je to pak dokonce více jak 17x tolik. Takové video dostane 16x tolik sharů, 11x tolik komentů a 4x tolik liků. V newsfeedu je současně více interakcí z mobilů. Potvrdil tedy to, že Youtube videa jsou na Facebooku téměř mrtvá.

Sami jsme nenechali Facebook video ležet ladem a vyzkoušeli jeho možnosti. Při přímém porovnání Facebook videa a Youtube videa vloženého na Facebook na stejné cílovce se ukázala síla prvně jmenovaného. Cena za proklik €0,013 (Fb) vs €0,029 (YT) nebo CTR 8,62% (Fb) vs 1,65% (YT) asi mluví za vše. Tahle čísla ale rozhodně nemůžeme brát jako směrodatná, konkurence se zvyšuje, a proto bude klasicky záležet nejen na formátu, ale také na kreativě.

Facebook video je ale rozhodně formát, se kterým je nutné počítat. Už zbývá jen přesvědčit klienty, že lákavý počet shlédnutí, který defaultně zobrazuje Youtube, není všechno.

Facebook už ostatně podobnou možnost nabízí taky.

Šikovní lidi patří do TRIADu

Momentálně nikoho nehledáme, ale kdo ví. Pokud si myslíš, že do TRIADu patříš, napiš nám a kdo ví, třeba se něco objeví.