Připraven na novou výzvu? Pojď k nám

Fake news a jeho kamarádi

Žijeme v době, kdy jsme dennodenně zaplavování takovým množstvím informací jako nikdy předtím. O to těžší je se v nich vyznat, a umět odlišit kvalitní informaci, od té, která nám je úplně k ničemu, nebo která se nám snaží dokonce uškodit. Hlavním nepřítelem kvalitních informací se staly tzv. Fake news. Falešné zprávy, které jsou z různých důvodů vysílány do světa internetu, a které se nás snaží znejistit, podvrtat naši důvěru v instituce a celý systém ve kterém žijeme.

Fake news + Facebook = BFF

Velkému rozvoji těchto Falešných zpráv přispělo masivní rozšíření sociálních sítí. Sociální sítě představují nikým nekontrolovaný prostor, kde si každý může psát a sdílet co chce. Že jsou falešné zprávy problém, se v poslední době přesvědčujeme čím dál častěji. Nedávno například Pakistán hrozil Izraeli jaderným arzenálem, kvůli zprávě, ve které izraelský ministr obrany vyhrožuje Pákistánu jaderným útokem. Problém byl v tom, že izraelský ministr takové prohlášení nikdy nevyslovil a zpráva, ve které se jeho prohlášení objevilo byla falešná.

K problému falešných zpráv však přispívá i samotný Facebook svými algoritmy, které určují, co se nám ukáže v našem Newsfeedu. Facebook ví, které konkrétní věci jsme lajkovali, pod jakými příspěvky diskutujeme, jaké máme záliby, či se kterými přáteli nejčastěji komunikujeme. Zkrátka Facebook dokáže rozpoznat, jaké příspěvky se nám budou s velkou pravděpodobností líbit, a ty nám pak ukáže. Problém je v tom, že když se jednou zamotáme do spleti falešných příspěvků, už se z ní jen těžko vymotáme, protože Facebook vidí, že s těmito příspěvky často interagujeme, a proto nám je nabízí častěji než jiné. Vědci tento efekt nazývají trefně jako komnata ozvěn.

BFF? Možná už jen friends

Samotný Facebook se dlouhou dobu bránil jakékoliv regulaci a zasahováni do obsahu. Poslední dobou to však vypadá, že si uvědomil naléhavost situace a rozhodl se falešné zprávy začít řešit.

Zlom nastal možná během amerických prezidentských voleb, kde se staly falešné zprávy mocnou zbraní, která pomohla Donaldu Trumpovi k vítězství. Jak dokládá tento graf z předvolební kampaně, kdy počet sdílení falešných zpráv převýšil počet sdílení zpráv  z mainstreamových médií.

Co se tedy Facebook rozhodl učinit? Facebook nikdy nebude cenzurovat své stránky tím, že by sám mazal příspěvky, které by vyhodnotil jako dezinformace. Rozhodl se však umožnit lidem označovat příspěvky, které odkazují na nedůvěryhodné zdroje. Tyto označené příspěvky pak budou kontrolovat zástupci fact-checkingových organizací, či novináři. Pokud zjistí, že článek odporuje faktům, šíří lži či propagandu, zdroj zveřejnění tohoto článku označí za nedůvěryhodný a všechna sdílení článku z tohoto zdroje budou přímo v News Feedu Facebooku označena výstražným symbolem. Prokliknutí na tento článek i sdílení tohoto článku bude pořád možné, avšak nyní mu již bude předcházet důrazné upozornění, že jde o obsah „Disputed by 3rd party“ (volně „Zpochybněn třetí stranou“). Navíc takto označený obsah nebude možné podpořit reklamou a Facebook omezí i jeho organický dosah přímo úpravou algoritmu News Feedu (Newsfeed 2016). Prozatím se to však bude týkat jen anglicky psaných článků. Kdy se této novinky dočkáme i v České republice zatím není jasné.

Konspirační weby + Google Adwords = Taky docela kámoši

Nejde však jen o samotný Facebook. Fake news se hojně šíří i například na Twitteru. Problém představují různé dezinformační a konspirační weby, které svými články sledují buďto konkrétní politické cíle, či prostý ekonomický zisk z reklamy. Dobrým příkladem jsou opět americké prezidentské volby, kdy vznikly stovky nových webů se smyšlenými, ale o to více šokujícími články. Zajímavé jsou například weby registrované v Makedonii, kde šokující články přiváděly obrovské množství čtenářů, ze kterých měli jejich tvůrci značný ekonomický zisk, díky reklamě umístěné na těchto webech.

Samotné společnosti, které na těchto webech umisťují svou reklamu, si toho často ani nejsou vědomy. Díky tomu plynou majitelům dezinformačních webů velké zisky právě z reklamy. Na druhou stranu se již například na Slovensku, díky projektu Konšpirátori.sk několik firem své inzerce na dezinformačních webech vzdalo. V České republice se k podobnému kroku nedávno odhodlala Česká spořitelna.

Kromě toho spouští české ministerstvo vnitra útvar pro boj proti dezinformacím a propagandě, které si klade za cíl zabraňovat šíření nepravdivých, nebo zavádějících informací a propagandy. Jedna z částí odboru se navíc bude specializovat na zjišťování dezinformací z otevřených zdrojů (včetně sociálních sítí) a jejich vyvracení (Ihned 2016).

(Seznam dezinformačních webů, podle Think-tanku Evropské hodnoty)

 

 

Šikovní lidi patří do TRIADu

Do Prahy hledáme letem světem protřelého Account Managera, který se nebojí velkých výzev ani náročných klientů, time management mu šlape jako hodinky, umí skvěle anglicky a z rukávu sype zkušenosti z vítězného tažení napříč celým reklamním spektrem. Hledáme člověka, který mezi nás zapadne a se kterým bude práce jedna radost. 

Připraven na novou výzvu?
Hledáme tě!
Pojď k nám