Připraven na novou výzvu? Pojď k nám

Co je podprahová reklama?

O podprahové reklamě hovoříme, když jsou vjemy, které přijímáme prostřednictvím reklamy ukládané přímo do našeho podvědomí. Je to proto, že si je v té chvíli neuvědomujeme.

Políčko ve filmu

Nejčastější bývá princip takové reklamy vysvětlený na příkladu z filmu. Tvoří ho statická políčka, které vytváří iluzi pohybu. Pohyb si uvědomujeme, jednotlivá políčka, kterými je tvořený už ne. A tak, když je mezi políčka vložené jiné políčko, se zcela odlišným obsahem, nejsme schopní ho odlišit od zbytku, ale přijmeme ho. Člověk dokáže vnímat jen určité množství informací. Pokud je toho množství překročené, nebo pokud je nějaká informace podaná specifiky, náš mozek na ni nereaguje na kongitivní úrovni (úroveň, na které si to dokážeme uvědomit).

Neznamená to však, že na takovou informaci nereagujeme. Je uložená v mozku a je zpracovaná nevědomě, někdy s opožděním, ale o to důkladněji. Je i více akceptovatelná, protože naše vědomí ji nevystaví různým kritickým filtrům a jiným informacím. Neuvažujeme tedy nad tím, jaká informace to je, jestli ji potřebuje, jestli je pozitivní nebo negativní…

Před či po

Podprahová reklama může být nastavená tak, aby účinkovala se zpožděním nebo ještě před poselstvím, které je zřejmé. Přijímatel tedy neví, že je vystavený reklamnímu vlivu. Stává se tak předmětem manipulace, což je vlastně základní princip podprahové reklamy. A to není fér. Vážně J. Největší snahy o její využití jsou v politické a brandované reklamě.

Příklady podprahové reklamy

Kolik jste naposledy dali za nové tenisky? 2 000? 1 000? 500? Dnes už je takových cen méně, ale kdysi to byl vychytaný „baťovský“ trik. Jiným příkladem jsou např. hamburgery velikosti menšího ostrova v Karibiku, krásně nasvícené a s plátkem sýra, kterým byste mohli přikrýt středně velkého psa. Jak na vás asi bude takový billboard působit, když budete mít hlad?

Paradox na závěr

Paradoxem je, že i pokusy o eliminování podprahové reklamy jsou v konečném důsledku prostorem pro vytvoření podprahového impulzu. Např. když TV štáb rozostří logo obchodu, čímž přirozeně přitahuje pozornost diváka právě na toto logo. Podprahová reklama – někdy nechtěný důsledek nedomyšleného komunikátu, jindy přesně cílená a vypočítaná. Je ale možné, že ve skutečnosti se ní reálný dopad poselstva otupuje. Je tedy otázkou, jestli není podprahová reklama kontraproduktivní a zaměřená proti sobě samé.

Šikovní lidi patří do TRIADu

Momentálně nikoho nehledáme, ale kdo ví. Pokud si myslíš, že do TRIADu patříš, napiš nám a kdo ví, třeba se něco objeví.