Připraven na novou výzvu? Pojď k nám

Jejich tempo je vražedné. Jejich revírem je Facebook. Social Media Management.

Kája Trávníčková je v Triadu přes dva a půl roku. To ve světě reklamy není úplně krátká doba. Pokud ale člověk dělá social media management, čas utíká tak nějak rychleji – protože práce je pořád dost, bez ohledu na to, jaká kampaň zrovna běží.

Představa armády klikačů, kteří sedí celej den na Facebooku a v podstatě jsou tak placení za to, co stejně dělá úplně každej, akorát většinou potají, má k realitě docela daleko. Jak říká sama Kája: je to skvělá práce, ale taky se u ní dost zapotíš. Bez kvalitní správy sociálních sítí se komunikace v roce 2018 dělat jednoduše nedá.

Představ si, že hrajeme hru. Já jsem člověk, co v životě nepracoval v digitálu ani v reklamě, ať už na straně agentury, nebo klienta. Potřebuju, abys mi svoji pozici ‚přeložila‘.

Starám se o prezentaci značek na sociálních sítích. Což znamená jednak jejich profily, jednak komunikaci. Zjednodušeně to, jak ta značka vypadá a jak se chová na internetu.

Jasně. A když budeme hrát dál… mohl bych říct, že to zní, jako když celý dny vysedáváš na Facebooku. A že to přece musí být hrozná pohodička.

No, Facebook mám zapnutej celou dobu, ale je to Business Manager, v tom Messenger nejede. Ta myšlenka ideální práce, při který jenom dáváš dohromady content na sociální sítě, je pravdivá tak z dvaceti procent… a to ještě záleží na tom, o jakou kampaň se jedná a v jaké je zrovna fázi. Představ si zeď na Facebooku jako skutečnou zeď, která odděluje dva světy: ty vidíš jeden, já se v práci pohybuju převážně v tom druhým.

Hrajeme pořád. Už chápu, že je tvoje práce složitější než jenom ‚sedět na Facebooku‘, ale pořád bych potřeboval přiblížit, jak vypadá tvůj pracovní den.

Přijdu do kanceláře, uvařím si kafe, jdu k počítači a během snídaně dělám community management. To znamená kontrolovat, co lidi říkají o značce, odpovídat jim na otázky a celkově hlídat, aby se na tom profilu neděly nějaký šílenosti. Potom zkontroluju, jak si vedou kampaně, který zrovna běží. Pak máme ranní tabuli, což je organizační schůzka celýho týmu. Do oběda potom vymýšlím ekosystémy kampaní nebo mediální plány, po obědě se věnuju reportům skončených kampaní. Plus napříč celým dnem řeším maily a různý drobný úkoly, který zrovna přijdou.

Neutopit se v číslech

Je social media manager spíš kreativní nebo analytická pozice?

Musíš mít samozřejmě dokonale zmáknutý filozofie značek, na kterých pracuješ. Bez toho se ti může stát, že tě napadne něco, co je možná super, ale k té značce se to nehodí. Takže ta práce je do značné míry strategická. Jinak ale každej den pracuju v Excelu, v PowerPointu, analyzuju insighty… důležitá je i týmová komunikace. Takže od každýho něco.

Dokázala bys vyjmenovat pět soft skills, bez kterých se neobejdeš?

Určitě všeobecnej rozhled – je důležitý vnímat svět kolem sebe, vstřebávat trendy. Jak v digitálu, tak obecně ve společnosti. Potom schopnost myslet analyticky. Podívám se na čísla a vím, co mi říkají, umím je vyhodnotit a přetavit do nějakýho závěru, od kterýho se potom můžeme odrazit dál. Zatřetí je to strategický uvažování, což obnáší hlavně schopnost vidět věci v dlouhodobým rámci, nenechávat se snadno strhnout, nahlížet každej detail jako součást většího plánu.

Kreativní myšlení tam určitě patří taky. Netýká se to jenom klasické kreativy jako takové, přímo v Triadu se social media manažeři podílí i na tvorbě kreativních konceptů, takže jsou do kampaní zapojení prakticky od začátku. Řeším třeba vhodný formáty digitální komunikace nebo rozklad ekosystému kampaně. No a nakonec… asi schopnost oprostit se od exekutivy.

Dokážeš ten poslední bod trochu rozvést?

Jde o to, že třeba stratég dennodenně nekouká do čísel. Jeho práce je v uvozovkách jednodušší v tom, že nemusí pořád pracovat s hromadou dat. Což trochu svádí k tomu, že social media manager, jehož prací je těm číslům rozumět, potom utápí příliš mnoho času v každodenním reportování a analýzách a opomíjí další věci. Protože když se budeš moc nimrat v konkrétních číslech, hrozí, že tím bude trpět ta schopnost podívat se na celou kampaň z nadhledu, což je nesmírně důležitý.

Stává se to?

Stává a je to klasickej problém. Od toho ale máme po ruce stratégy, kteří nás dokážou chytnout za ruku a trochu navést. Poskytnou třeba další pohled, který social media manager nevidí, protože tu kampaň nevnímá zvnějšku.

Socialisti ano. Socky ne

Když jsi nakousla ten vnější pohled… jak moc je tvoje práce vidět navenek? Když to zjednoduším – copywriter může teoreticky udělat chybu, které si nikdo nevšimne, dokud není pozdě. Třeba je to drobná gramatická chyba v jednom textu z tisíce. Třeba je to jeden z textů, které budou viset v metru. A když napíše blbě jednu čárku, tak to uvidí tisíce lidí a okamžitě jim dojde, že copywriter udělal chybu. Naopak práce accounta není vidět navenek vlastně vůbec, i když drží celej tým pohromadě.

To jsou dva extrémy, my to máme někde mezi. Naše práce je vidět, protože je každodenní. Taky se denně kontroluje. Socialista je poslední člověk, kterej vidí všechny kreativy, než jdou ven. Ale protože úkolů je hodně, tak se samozřejmě může stát, že omylem pustíš českou reklamu do Maďarska. To se mi ještě naštěstí nestalo, ale to riziko prostě existuje. Samozřejmě ale ty jako uživatel neuvidíš tu druhou stranu zdi, čísla, výkonnost, tracking dat a podobně.

Můžu trochu odbočit? Termín ‚socialista‘ se normálně používá? Nejsou z toho lidi zmatení?

V Triadu jo. Jinak těch zkratek je víc, ale nevybereš si – někde se nám říká ‚socky‘, nebo můžeš zkrátit social media jako SM. Takže potom budeš SM manažer, což je matoucí ještě víc. Já to teda občas používám, ale na vizitku bych si to nedala. Socialista mi ale přirostl k srdci rozhodně víc než socka:)

Jo, tomu rozumím:) Ale zpátky k tématu… bavili jsme se o Facebooku, což je asi první věc, která se většině lidí vybaví, když slyší ‚sociální síť‘. Co další platformy? Instagram je asi jasnej…

Facebook a Instagram jsou základ. Jednou jsem dělala kampaň na Twitteru, to se moc nepovedlo… třetí silná platforma je samozřejmě YouTube, ale u toho je problém, že v českým prostředí nefunguje pro značky jako sociální síť. Na Západě jsou značky, který dokázaly YouTube ovládnout, ale u nás je to v první řadě hlavně video nástěnka pro mladší cílovku, která si navzájem sleduje svoje videa a brandová komunikace je nezajímá. Občas se ještě řeší LinkedIn, ale to platí spíš pro HR věci. Jinak nic.

Je vůbec možný zvládat práci na Facebooku a Instagramu zároveň? Tak, aby byla stoprocentní?

Určitě. Ty platformy jsou výrazně odlišný – Facebook je prostě newsfeed, kde se lidi dozvídají veškerý informace o všem, zatímco na Instagram se chodí koukat na hezký věci a na stories, aby v reálným čase viděli, co dělají jejich kámoši. Zase si ale musíš uvědomit, že já ty fotky na IG reálně nedělám. Ani grafiku na FB, ani statusy nebo videa. Moje práce je nastavená tak, že se dokážu postarat o obě sítě. Samozřejmě jim ale musím dokonale rozumět.

O kolik značek se teď vlastně staráš?

V tuto chvíli je to mezinárodní komunikace Kozla, což znamená pět států. Potom Pilsner Urquell v ČR a na Slovensku, Pribináček a Král sýrů.

‚Sorry, máte pravdu‘

Zkusím se tě zeptat na pět přímých otázek, a zkus prosím odpovědět bez přemýšlení. Co je na tvé práci nejtěžší?

Počkej, to se musím zamyslet…. Asi vidět za těma číslama reálný lidi.

Co tě nejvíc překvapilo oproti očekávání?

Jak široká ta náplň práce reálně je. Předtím jsem dělala event manažerku v neziskovce, což je výrazně odlišná pozice, ale do reklamy mě to táhlo vždycky. A jsem ráda, že jsem zakotvila zrovna v Triadu, baví mě to, jsem ten typ člověka, kterej umí od všeho něco. Ale rozptyl těch úkolů je vážně mnohem větší, než se na první pohled zdá.

Co ses naučila jako první?

Že PowerPoint se dá použít i jako grafickej nástroj.

Co ti udělalo největší radost?

Jednou jsem při jedné kauze přesvědčila jménem značky v komentářích člověka, kterej tam strašně nadával, že ta značka vlastně není až tak špatná a že by jí měl dát ještě jednu šanci. Stačily mi k tomu regulérní argumenty… a on nakonec řekl ‚Sorry, máte pravdu‘. V internetové diskusi! Na Facebooku! Statisticky je to sice nevýznamná věc, ale podle mě se fakt má smysl snažit.

Co je v tvé práci důležitý a ještě to tady nepadlo?

Určitě neztrácet hlavu. Nesmíš se děsit deadlinů, jinak tě sežerou. Občas zůstaneš v práci o tři hodiny dýl, občas je toho vážně hodně a máš toho plný zuby, ale potom zase přijde klidnější období, jdete se zbytkem týmu na pivo a uvědomíš si, jak je tahle práce vlastně hrozně v pohodě.

Budoucnost? Hlavně chránit data

Když mluvíš o všech těch drobných úkonech, který má social media manager na práci, nedá mi to… dobrýho instalatéra poznáš tak, že přijde a hned pozná a opraví, co je potřeba. Podle čeho poznáš dobrýho socialistu?

První věcí, které si všimneš, je asi zápal do práce. Protože tohle je něco, co se vážně nedá flákat. Ono se to říká u každýho, ale u nás je nadšení opravdu důležitý. Pomůže ti jak nezbláznit se z toho, že těch úkolů je hodně a dost se liší, tak přežít takovou tu stereotypní nudu, která občas taky přijde. Přirozeně. A taky tě to chrání před vyhořením.

Dokážeš odhadnout, v čem se tvoje práce změní během následujících pěti let?

Teď se celkově hodně řeší téma sběru dat na Facebooku a v digitálu obecně, takže je možný, že dojde k omezení možnosti cílení a třeba to dospěje až do bodu, kdy FB bude muset zaniknout. To si ale osobně nemyslím. Spíš jako výraznej faktor vnímám nástup uživatelů ze zemí třetího světa; Zuckerbergův plán je nechat nad Afrikou lítat drony, který by zadarmo vysílaly Wi-Fi signál.

Myslím ale, že to je spíš otázka vzdálenější budoucnosti, moje generace už svoje návyky na síti moc měnit nebude. Asi dojde k tomu, že se budeme muset přizpůsobit nástupu dalších platforem, to se ale konkrétně moc předvídat nedá.

Je na další platformy na trhu vůbec místo? Čím by měla podle tebe zaujmout další velká sociální síť, aby se na globálním trhu mohla prosadit?

Místo je vždycky… jako uživatel můžu říct, že bych nechtěla vidět žádnou reklamu. Z druhé strany je to těžší, protože Facebook nám dal možnosti, který jsme nikdy předtím v reklamě neměli. Kdyby ale něco takovýho mělo vzniknout, tak by si ta síť měla dávat pozor na data, aby pod sebou neměla hned ze začátku kymácející se židli. Sociální síť, která by dokázala ošéfovat bezpečnost uživatelů, je potenciálně obrovský téma.

A co se stane, když taková síť nikdy nevznikne?

Tak postupně zaniknou ty stávající. A já přijdu o práci. Takže doufám, že se to nestane:).

 

Příjde ti práce Social Media Brand Managera v Triadu tak super jako Káje? Pojď k nám!

Šikovní lidi patří do TRIADu

Hledáme k nám do Triadu MacGyvera, který dokáže zachovat chladnou hlavu a vyřešit všechny problémy reklamního světa. Více o pozici najdeš tady .