| Jekatěrina Tkačenko
Instastories: Fail Instagramu nebo konec Snapchatu?
Máme tu teď trošku bordýlek. Nevíme jestli instachatovat na Snapu nebo házet snapy na Insta. Nebo jak to teď vlastně pojmenovávat. Než tato schizofrenie vykondenzuje, zapolemizujme o tom, kdo tenhle battle mezi Instagramem (Facebookem) a Snapchatem začal a jaké jsou prognózy obou sítí. A hlavně, co z toho můžeme vytěžit my, dělníci reklamy?
Snapchatstory bez lenses
Někdo je nadšený, že má další featuru na hraní, někdo naštvaný, že Mark sprostě okopíroval funkci, se kterou jako první přišel Snapchat a někdo je zmatený, že neví, co má teď používat dřív. Ale pěkně po pořádku. Když se na to podíváme zblízka, tak až tak stejné nejsou.
Na Instastory si můžete přidat fotku nebo desetivteřinové video, přetáhnout to jedním ze šesti barevných filtrů a doplnit o text nebo vlastní barevné malůvky. To více méně opravdu kopíruje Snapchat. Co ale Instagram (zatím) vynechal, jsou desítky nálepek a hlavně lenses (speciální real-time efekty), které jsou, co si budeme povídat, to nejlepší na Snapchatu.
Příběh na obou sítích visí 24 hodin. Narážíme tu ale na rozdíl v ochraně soukromí. Když si na Snapchatu uděláte screenshot cizího snapu, hned se to tomu člověku nahlásí (pokud neumíte fígl s režimem Letadlo), zatímco na Instastories si můžete screenshotovat do aleluja a autor se to nikdy nedozví. Ups…
Rozdíl je také v možnostech reagování. Na Snapu můžete odpovědět do chatu (textem) nebo fotkou, popřípadě videem. Ale co se týče story, není úplně čitelné, na kterou část příběhu reagujete. Na Instastories můžete odpovědět pouze písemně do zprávy, ale adresátovi se nad zprávou objeví zmenšený náhled fotky/videa, na kterou přesně přišla reakce. To je celkem šikovné.
U Instastory nejde nastavit délka zobrazení jednotlivých příspěvků jako na Snapchatu, a ani stáhnout příběh jako celek (proto jsme naší včerejší story museli na konci článku poskládat znovu do videa). A poslední vymoženost – když prstem stáhnete obrazovku ze shora dolu, můžete do Instastory přidat cokoliv ze své galerie, co bylo pořízeno nejpozději 24 hodin zpátky. Voila! Můžete tak zpětně nahrát dokonalé ranní selfie, momentky ze včerejší party nebo třeba boomerang.
Kdo si začal?
Instastories jsou teď sice velký boom a vývojáři Instagramu čelí obviněním z vykrádání, kopírování a tak dále. Snapchat ale už před měsícem spustil takzvané Memories, díky kterým si ze snapů nebo „instant“ fotek a videí z galerie ukládat svých osobních kolekcí momentek. Můžete si tam tím pádem uploadovat vypimpené fotečky, které byste jinak dali asi přirozeně na Instagram. Příspěvky v Memories se uploadují v bílém rámečku, takže poznáte, že nebyly pořízeny real-time (na rozdíl od Instastories). Této novinky si všimlo už méně lidí, každopádně celkem zásadně narušuje prvotní myšlenku Snapchatu – sdílet spontánní obsah, který neoplývá kvalitou, ale je autentický a zmizí za několik vteřin, respektive 24 hodin. Všichni dobře víme, proč je tato myšlenka super…(Více si o tom můžete přečíst na našem blogu).
Každopádně není to poprvé, co se Instagram inspiruje svým mladším kolegou. V roce 2012 představil Facebook aplikaci Poke, která umožňuje posílat zprávy, které zmizí po 10 vteřinách. Moc velký úspěch nesklidila a po dvou letech skončila. V roce 2014 přišel Facebook zas s appkou Slingshot, díky které jste mohli příteli poslat fotku, aniž byste předtím viděli, co poslal on vám. Taky bez úspěchu. Ten samý rok nasadil Instagram do AppStore aplikaci Bolt, efemérní messenger, který omezil vaší síť pouze na 20 přátel za účelem vytvoření iluze intimity. Neuchytila se a později ji z AppStore stáhli.
Markeťácké žně
Obě tyto sociální sítě jsou skvělým reklamním prostorem. To je jasný. Snapchat má ale oproti Instagramu jeden nedostatek – nemůžeme na něm zatím v ČR ověřit věk jeho uživatelů. Pro alkoholové či jiné, značky, které neustále řeší age gate, by to mohlo znamenat nepříjemné právní tahanice. Snapchat Stories tak pro ně byly dosud nepoužitelné (pokud to neriskli).
Instastories nám tento problém konečně vyřešily. Pro některé z nás tak vzniká nový formát, který můžeme využívat pro naše značky.
Konec Snapchatu?
Když pomineme dočasné rozhořčení nad „kriminální činností“ vývojářů Instagramu, faktem zůstává, že přestože Snapchat roste, stále ho používá mnohem méně lidí. Zatímco na Instagramu je 300 milionů aktivních uživatelů denně, na Snapu je to dvakrát méně.
Pořád to ale není zanedbatelný počet a Snapchat si vybudoval slušný fanklub, který jen tak na Instagram nepřeběhne. Když to trochu nadneseme a zobecníme, mladší uživatelé na Snapchatu zůstanou, protože je stále zábavnější a více interaktivní. Naopak těm starším (samozřejmě ne všem) se pravděpodobně ulevilo. Můžou se vrátit ke starému dobrému Instagramu a přestat se tvářit, že je pro ně Snapchat stejně přirozený jako pro náctileté.
Ale upřímně, nemusíme se bát, že by Snapchat nepřišel s nějakým zpětným úderem. Vezměte do ruky popcorn, tohle bude ještě napínavé.
P. S.: Na Instagramu jsme jako triad_cz. Doporučujeme zapnout si zvuk.
Šikovní lidi patří do TRIADu
Momentálně nikoho nehledáme, ale kdo ví. Pokud si myslíš, že do TRIADu patříš, napiš nám a kdo ví, třeba se něco objeví.