
| Adam Špina
Zapomeňme v reklamě na slovo digitál
Když jsem odjížděl v říjnu 2018 na půl roku do Jižní Ameriky, doufal jsem, že až se vrátím, slovo digitál bude v reklamě patřit minulosti. I těm nejpozdějším následovatelům marketingového dění musí už přeci dojít, že dělat marketing stylem „najmeme influencery a budeme sledovat kumulativní rýč“ a nebo „hlavně ať je to video virální“ je cesta do pekel.
Ve spolupráci s AKA jsme pořádali workshop na téma
Lesk a bída digitálních cílů, a co se nestalo – v lednu 2020 vypadá skóre metrik, které české agentury (a tudíž i klienti) sledují při vyhodnocování kampaní „v digitálu“, takto:
Zemský ráj to na pohled. Na obranu nás všech marketérů: ztratit nadhled v opojení přemírou metrik je snadné. Kdo by neměl radost, že má víc fanoušků než konkurenční značka toustového chleba! Zasáhli jsme celou republiku, volejte sláva a tři dny se radujte!
Zásadní problém ale není v metrikách.
Zásadní problém je, že jedeme celou dobu v protisměru:
Místo toho, co bychom chtěli prodat víc aut, chceme zvýšit engagement. Místo toho, abychom řešili, jak srazit k zemi jednu z nejvyšších spotřeb alkoholu v Evropě, hodiny rozebíráme, jak snížit CPM.
Digitál už dávno přerostl sám sebe a stal se tradičním médiem. Třeba už jen proto, že televizi najdete na webu (a před sledováním svého pořadu se tam podíváte na „online“ spot, který před chvílí běžel v „televizi“) a „digitální“ videa potkáte v televizním reklamním bloku. Otázka pro hloubavé: když dáte klíčový vizuál z billboardu jako banner do chytré televize, je to smart outdoor TV? ?
Do nového roku mám jediné přání: pojďme řešit problémy od začátku a vymýšlet kreativní řešení napříč všemi médii a možnostmi.
Jedině tak totiž vznikají kampaně, které dokážou zvrátit desetiletý propad prodejů Gambrinusu, udělat Chupa Chups znovu cool u teenagerů a nebo prokopat cestu k celé nové kreativní platformě Kingswoodu.
Co ale dělat v případě, že váš nápad má nějakou digitální součástku a chceme ji změřit? Nakoukněte do našeho cheatsheetu 🙂
Šikovní lidi patří do TRIADu
Momentálně nikoho nehledáme, ale kdo ví. Pokud si myslíš, že do TRIADu patříš, napiš nám a kdo ví, třeba se něco objeví.