Připraven na novou výzvu? Pojď k nám

Sportovec jako reklamní značka

Sport je zábava. Alespoň pro větší část obyvatelstva. Sportovat se dá samozřejmě aktivně anebo se můžete všemožných zápasů, soutěží a závodů zúčastnit jako divák. A právě kvůli divákům vznikl profesionální sport a z pohybování pro zábavu se tak stala mašinerie na peníze. Můžeme polemizovat, jestli dnešní svět sportu funguje správně, ale nemůžeme popřít, že se v současnosti jedná hlavně o parádní byznys.

Příběh Stephena Curryho

Ti nejlepší sportovci se stávají modlami pro běžné lidi, jsou sledováni na každém kroku a mají obrovský vliv na celý svět. Jedním z nich je i Stephen Curry, rozehrávač týmu NBA Golden State Warriors a jeden z nejlepších basketbalistů současnosti, možná i historie.

Teď vás budu chvíli nudit čísly, ale jsou podstatná pro pochopení celého příběhu. Stephen Curry vstoupil do nejslavnější basketbalové ligy světa v roce 2009 jako vyhlášený ostrostřelec z dálky, o kterém se ale říkalo, že je malý, slabý a nic kromě střelby neumí. První krok mezi ty nejlepší udělal v sezoně 2012/13, kdy překonal dosavadní rekord Raye Allena v počtu tříbodových košů za jednu sezonu a s celkovým počtem 272 zaujal první místo. Tento svůj rekord v následujících sezonách ještě několikrát překonal a současný rekord stanovil na 402(!) trojek za sezonu. Jen pro představu, jeden z nejlepších hráčů všech dob, velký rival Michaela Jordana a excelentní trojkař Larry Bird nastřílel za celou svou třináctiletou kariéru 649 trojek, což Curry překonal za ani ne dvě sezony. S klidem tak můžeme říct, že tenhle roztomile vypadající chlapec úplně změnil styl hry NBA.

Curry určitě nepatří mezi nejlepší jen kvůli střelbě z dálky, ale je to disciplína, která je vidět nejvíc. Díky němu teď běhá po palubovkách nespočet dětí a k nelibosti svých trenérů vrhají na koš střely z co největší dálky. Vraťme se ale zpátky k reklamě. Kromě toho, že malí baskeťáci během hry vykřikují: „Já sem kari, já sem kari!“ a k překvapení některých přihlížejících rodičů nemají na mysli indické koření, na nohou nosí boty s logem Under Armour. Tato značka se celkem rychle dokázala vyšvihnout na tu nejvyšší úroveň a bez rozpaků dýchá na záda i tomu největšímu velikánovi – tedy značce Nike. Velkou zásluhu na tom má právě i rozehrávač Golden State, jehož příběh žere nejen Amerika, ale v podstatě celý svět. Jak se z podceňovaného drobečka stala superhvězda NBA, krásně vypráví následující spot právě od Under Armour, kde Curry čte kritická hodnocení skautů na svou osobu před draftem do NBA.

První titul. A co dál?

Nejenže že překonal rekord soutěže v počtu trojek, ale stal se nejužitečnějším hráčem ligy a dotáhl svůj tým k titulu šampiona NBA, vrchol, na který se chce dostat každý hráč. Zdálo se, že už nemůže být lepší, ale během následující sezony vůbec neubral a předváděl naprosto neuvěřitelné a neskutečné věci. Jako třeba když si udělal legraci z celé obrany Los Angeles:

Nebo když v poslední sekundě rozhodl zápas proti Oklahomě téměř z poloviny hřiště:

Anebo když posadil na zadek jednoho z nejlepších rozehrávačů ligy Chrise Paula:

Někdy si je tak jistý svou střelou, že se ani nedívá, zda míč propadne obroučkou, a rovnou se vrací do obrany!

Jeho kousky byly nad chápání všech a komentátoři si začali dělat legraci, že Curry je jako z videohry, nebo dokonce i lepší. Toho se hned chytla značka Under Armour, která společně s vývojářskou firmou 2K vytvořila následující věc:

Rekordní sezona s hořkým koncem

Aby toho nebylo málo, Warriors hráli tu sezónu naprosto famózně. Dokonce tak dobře, že dokázali překonat rekord Jordanova Chicagaze sezony 95-96, kdy Bulls měli bilanci 72-10. Warriors tuto zdánlivě nepřekonatelnou hranici posunuli ještě o jednu výhru a s bilancí 73-9 se stali nejlepším týmem historie. Zbývalo už „jen“ obhájit titul. Celkem snadno prošli play-off a ve finále vedli proti Clevelandu už 3:1 na zápasy a zdálo se být hotovo, ale proti byl jistý pan LeBron James. Další fenomenální hráč, který je často srovnáván s Michaelem Jordanem. Svoje Cavaliers dotáhl k obratu 4:3 a hráči Warriors dostali úplně novou nálepku: „Blew 3:1 lead“, tedy že promarnili vedení 3:1 na zápasy. Jak na to zareagovali v Under Armour?

Agentura Droga 5 už údajně měla hotový koncept nové reklamy, ale po zpackaném finále bylo všechno jinak. Narychlo tak vznikal nový koncept, který musel zareagovat na aktuální situaci. Podle mě se to povedlo parádně. Minulý rok hráči Golden State opět vyhráli titul a jak tomu bude letos, na to si ještě musíme pár měsíců počkat.

Dost mě fascinuje, jak v Americe funguje propojení sportu a reklamy a je to jedna z věcí, které Američanům závidím. Ve zdejších podmínkách se těžko dočkáme, aby měli sportovci tak vysoké postavení ve společnosti. Ten rozdíl vzniká už na mládežnických úrovních, stačí se podívat, jak funguje univerzitní sport v USA a v Evropě. Ale co, minimálně volbou prezidenta jsme se Spojeným státům trochu přiblížili.

Šikovní lidi patří do TRIADu

Hledáme k nám do Triadu MacGyvera, který dokáže zachovat chladnou hlavu a vyřešit všechny problémy reklamního světa. Více o pozici najdeš tady .