Připraven na novou výzvu? Pojď k nám

Pravdy a mýty o testování použitelnosti

V půlce dubna se v hlavním městě Rakouska konal již sedmý ročník konference UX Camp věnovaný vývojářům, grafikům a všem, kteří se věnují použitelnosti webu. Mezi desítkami přednášek letos zaznamenala největší ohlas úvodní keynote Rolfa Molicha, který se zaměřil na pravdy a mýty spojené s testováním použitelnosti.

Ve světě UX designu a použitelnosti je Rolf Molich velice dobře znám. V oboru pracuje již od roku 1984 a s více jak 30 000 prodanými kopiemi je autorem dánského best-selleru User Friendly Computer Systems (také známá jako Usable Web Design). Společně s Jakobem Nielsenem je Molich považován za jednoho z otců heuristické analýzy, která je dnes bráns jako standard pro hodnocení uživatelských rozhraní. Zároveň vlastní konzultační firmu DialogDesign. Ve své keynote se Molich zaměřil na to, zda se použitelnost vyplácí, jaké o ní existují mýty a jak moc se liší její využití v agilním vývojovém prostředí oproti tomu klasickému. Také neopomenul zmínit, jaké osobnostní kvality by měl mít každý odborník na použitelnost.

  1. Pět uživatelů stačí na odhalení 85 % problémů

Jakob Nielsen proslul tvrzením, že na testování použitelnosti potřebujete pouze 5 uživatelů. Molich poukazuje na to, že je to sice pravda, ale že to platí jen v případě, kdy budete svůj produkt či web testovat opakovaně. Jinými slovy, jakmile provedete pět testovacích sezení a zjistíte nejzávažnější chyby, co nejrychleji je opravte a testujte znovu. Žádné testování neodhalí najednou všechny chyby, ale většinou jen ty velké a zásadní.

  1. Cílem uživatelského testování je odhalit problémy v použitelnosti

Vzhledem k tomu, že testování většinou bývá časově i finančně náročné, nemělo by sloužit pouze k odhalování chyb. Molich doporučuje, abyste jím demonstrovali existující problémy i ostatním členům týmu (vývojáři, management). Proč? Důvod je jednoduchý – když na vlastní oči uvidí, v čem mají zákazníci problémy, budou se za to cítit víc zodpovědní, než kdyby si pouze přečetli váš report s výsledky testování.

  1. Výsledky testů použitelnosti jsou spolehlivější než expertní hodnocení

Je častým mýtem, že testy použitelnosti přinášejí ta nejlepší data pro vylepšování vašeho stávajícího webu či aplikace. Výsledky tzv. expertních hodnocení se ukázaly být o něco lepšími a levnějšími než testy použitelnosti. Výsledky testů použitelnosti jsou velmi vhodné pokud je potřeba přesvědčit o potřebě testování použitelnosti skeptické stakeholdery (viz předchozí bod).

  1. Pozitivní komentáře jsou k ničemu

Každý sem tam rád slyší, že něco dobře udělal. Proto by i každý test použitelnosti měl obsahovat ve vyvážené míře pozitivní a negativní komentáře. Díky zdokumentovaným pozitivním komentářům navíc nezaniknou v produktu funkce, které se uživatelům opravdu líbí. Molich doporučuje, že minimálně 25 % komentářů v testu použitelnosti by mělo být pozitivních.

  1. Test použitelnosti může provádět kdokoliv

Ano, každý může provádět testy použitelnosti – posadit člověka k webu či produktu a následně jej požádat, aby jej vyzkoušel, zvládne skutečně každý. Pokud se ale bavíme o kvalitním testu použitelnosti, je potřeba, aby testující měl dostatek zkušeností, byl empatický a dostatečně zvídavý. Ne každý profesionál a už vůbec ne začátečník tyto vlastnosti podle Molicha má.

Pokud vás téma použitelnosti zajímá, doporučuji zhlédnout přednášku Rolfa Molicha na podobné téma, kterou měl před 3 lety v Londýně.

Šikovní lidi patří do TRIADu

Momentálně nikoho nehledáme, ale kdo ví. Pokud si myslíš, že do TRIADu patříš, napiš nám a kdo ví, třeba se něco objeví.