Připraven na novou výzvu? Pojď k nám

Podporujete nevědomě fake news?

Budovat dobré jméno značky je velká zodpovědnost, obzvláště v dnešní době a ať už se o váš marketing stará agentura nebo máte pro tyto účely vlastní oddělení, bude vás zajímat, že i vy pravděpodobně dotujete fake news.

Stačí totiž málo a vaše reklama se spustí na jedné stránce spolu s hoaxy od Trumpa nebo obsahem, který podněcuje k násilí.

Ještě, než si to půjdete ověřit, přečtěte si, jak je to vůbec možné a jak tomu lze zabránit.

Co je na internetu, to je pravda

Zkrátka ne všechno, co je na internetu, musí být pravda. Ovšem když šíří hoaxy i prezident jedné z nejvyspělejších zemí světa, to už opravdu problém je.

Příkladem Trumpova hoaxu je jeho nedávná snaha odvést pozornost od jeho pochybení během koronaviru a to skrze kauzu Obamagate, která byla založena na dezinformacích.

S fake news také v nedávné době bojovala i Velká Británie. Informace o tom, že koronavirem se lze nakazit také skrze sítě 5G se šířila rychleji než virus samotný a způsobila pozdvižení, při kterém vandalové zapálili desítky vysílacích věží.

To, jaký negativní dopad mohou mít fake news na společnost jasně ilustruje také kauza Pizzagate. Tato dezinformace zmanipulovala tisíce lidí, kteří věřili, že v této pizzerii probíhá obchod s dětmi a má do něj být zapletena i Hillary Clinton. Zpráva měla na svědomí i to, že se v restauraci střílelo a došlo i na vydírání majitele a zaměstnanců.

Není snad potřeba dále zdůrazňovat, jak velkou hrozbou fake news jsou a že jejich šíření může mít fatální následky.

I vaše firma možná takové zprávy podporuje

Ať už na internet dáváte banner, video nebo článek i vaše reklama se v mžiku může objevit na dezinformačním webu či portálu. K podobným účelům totiž používáte vy nebo agentura buď programatickou reklamu nebo systémy jako Google ads či Ads manager.

V rámci těchto systémů většina marketérů používá pouze demografické cílení, které ale neeliminuje výskyt reklamy na dezinformačním serveru a tlačítko zakázat fake news ještě nikdo nevynalezl. Naštěstí ale existuje blacklist. Vypsáním jednotlivých URL do blacklistu zamezíte zobrazení vašich reklam tam, kde nechcete.

Proč blacklist používat?

  • Chráníte dobré jméno své značky – přeci nechcete, aby se vaše reklama zobrazovala na místě, kde se šíří polopravdy, ničím nepodložená fakta nebo se zde dokonce vyzývá k nesnášenlivosti.
  • Nepodporujete fake news – lži se zkrátka šíří rychleji než pravda, a to dělá z fake news skvělý business. Bez velkého úsilí autor na dezinformační web přivede skvělý traffic. A čím více reklam lidé na podobných serverech uvidí, tím více peněz podobným portálům darujete ze svého rozpočtu.

Fake news portál Parlamentní listy navštívilo v květnu 2020 až 940 000 uživatelů. Bannerová reklama pro ně představuje významný zdroj příjmů.

Jak fake news porazit?

I my v TRIADu již delší dobu proti fake news bojujeme. Používáme blacklist, díky kterému zajistíme, aby se žádná naše reklama, ani reklama našich klientů nezobrazila na dezinformačních webech či portálech.

Dokonce jsme se stali členy spolku Nelez.cz, který dlouhodobě informuje o nebezpečí, které dezinformace představují a pomáhá firmám a organizacím, aby na podobných webech neinzerovali.

Naším cílem je omezit šíření dezinformací. Dezinformační weby často čerpají příjmy z reklamy. Odříznutím webů šířících nenávist od těchto příjmů pomůžeme dezinformacím zamezit, a naopak posílit důvěru v média, která pracují s informacemi profesionálně a současně zodpovědně a poctivě.“ Předseda spolku nelez.cz Roman Čihalík

Věříte i vy, že pravda a láska může zvítězit nad lží a nenávistí? Pokud ano, tak o hrozbě fake news informujte ve své firmě. Ověřte se svojí agenturou nebo oddělením, že používá podobný blacklist.

Sdílejte tenhle článek nebo se také připojte k organizaci Nelez.cz, ale hlavně přestaňte jednou pro vždy podporovat fake news!

Šikovní lidi patří do TRIADu

Momentálně nikoho nehledáme, ale kdo ví. Pokud si myslíš, že do TRIADu patříš, napiš nám a kdo ví, třeba se něco objeví.