Připraven na novou výzvu? Pojď k nám

Fenomén jménem TikTok a vše, co o něm potřebujete vědět!

Určitě jste v posledních pár měsících někde slyšeli slovíčko TikTok. Aplikace, která boří rekordy a ukazuje nám, po čem mladá generace touží – rychlost a jednoduchost.

TikTok po celém světě zasáhl generaci Z. Rychlost, jakou se dostal mezi nás všechny, je až neuvěřitelná. Není proto divu, že se o Facebooku nové generace tolik mluví.

TikTok si s sebou však mimo velké popularity nese i spoustu problémů, zvlášť co se soukromí jeho uživatelů týče. Ale ani několik skandálů a možný zákaz používání TikToku v USA růst aplikace nezastavil a dnes počtem svých uživatelů konkuruje králům sociálních sítí, Instagramu a Facebooku.

V listopadu roku 2018 používalo aplikaci TikTok přes půl miliardy uživatelů měsíčně. Dnes je to podle odhadů stránky wallaroomedia.com dvojnásobek a každým dnem tento počet roste.

Kde se TikTok vlastně vzal?

Nejprve bychom si měli říct, co to ten TikTok vlastně je.

Někteří z vás si možná pamatují aplikaci Musical.ly, která se pyšnila velké oblibě po celém světě. Její fungování bylo přitom velmi jednoduché. Uživatelé natáčeli až 15sekundová videa a „lip syncovali“, česky bychom řekli „otevírali ústa do hudby“. Něco jako když zpěváci využívají playback. Takhle to nejspíš nezní moc zábavně a asi se teď ptáte, jak takovou hloupost sledovaly miliony lidí po celém světě. No, někteří tvůrci pojali i takto banální věc velmi kreativně a tvořili obsah, který bavil masy. Díky tomu jejich popularita raketově rostla.

V srpnu roku 2018 ale Musical.ly koupila čínská společnost ByteDance a otevřela si tak dveře na západní trh. Aplikaci Musical.ly přejmenovala na TikTok a veškeré uživatelské účty přesunula na tuto novou platformu, takže o obsah nebyla nouze. TikTok však viděl potenciál aplikace jinde než v lip sync videích. Už v prvních měsících udělal spoustu změn a postupně vytvořil TikTok tak, jak ho známe dnes. Z aplikace, ve které lidé sdíleli videa, kde pohybují ústy do jejich oblíbených písniček, se stal vlak, který nikdo nedokázal zastavit a jeho popularita roste doteď. 

 

Kdo je na TikToku?

Pojďme se zaměřit na český trh.

Odpovědi na tuto otázku se velmi liší. Někteří zastávají názor, že TikTok je aplikace pro děti, jiní o něm zase mluví jako o budoucnosti sociálních sítí. Jak je to tedy doopravdy?

Průzkum, který provedla společnost Kantar říká, že ve věku 16-24 využívá aplikaci 22 % lidí, ve věkové skupině 16+ to má potom být pouze 8 %.

Jonáš Čumrik alias Johny Machette, který s TikTokem přímo spolupracuje, zase na konferenci Instameet 2020 ve své prezentaci uvedl, že více než polovina všech uživatelů TikToku v Česku je starší 18 let.

To jsou dvě dost rozdílná tvrzení a nám tedy nezbývá nic jiného než počkat, jestli nám sám TikTok ukáže, jak je to vlastně doopravdy.

Obecně se však můžeme domnívat, že na TikToku potkáme spíše mladší lidi, takže komunikovat na TikToku krém na bolest svalů a kloubů asi nebude to nejlepší.

V USA je věkové rozložení takové:

 

Jak na TikToku uspět?

Možná byste teď rádi slyšeli pět bodů, které vám zaručí úspěch na TikToku, to já taky.

TikTok má dvě hlavní kategorie – Sleduji (Following) a Pro tebe (For you).

Kategorii Following si můžete představit jako domovskou stránku na Instagramu. Tam se zobrazují videa od profilů, kterým už jste někdy v minulosti dali follow.

Kategorie For you zase funguje podobně jako karta Prozkoumat na Instagramu, tady se zobrazují videa, která pro vás vybral sám TikTok.

Hlavní rozdíl je v tom, že uživatelé TikToku drtivou většinu času tráví právě v kategorii For you. Tím se TikTok liší třeba od Instagramu, kde je hlavním pilířem právě domovská stránka.

Jak ale TikTok tyto videa vybírá?

Když si aplikaci pustíte poprvé, tak vám TikTok nabídne několik videí, která jsou zrovna populární a sleduje každý váš krok. Jestli jste video označili srdíčkem, okomentovali ho nebo vás dokonce pobavilo natolik, že jste ho sdíleli svým přátelům. Hlavním faktorem je pak doba, kterou jste video sledovali. Pokud jste video dokoukali až do konce, tak si ho TikTok odškrtne jako úspěšné. To znamená, že vám začne nabízet videa s podobným obsahem a zároveň ono „úspešné“ video rozešle uživatelům, kteří mají podobné zájmy jako vy.

Tímto způsobem TikTok po pár dnech dokáže celkem přesně odhadnout, co máte rádi a začne vám toho nabízet víc a víc. To občas vede k tomu, že na TikToku strávíte místo plánovaných pěti minut klidně i pět hodin.

Proto je důležité, aby váš obsah uživatele opravdu a upřímně pobavil, než abyste se mu snažili cokoliv prodat. Je potřeba trochu upustit od klasických reklamních sdělení a nastavit lidskou tvář, protože to na TikToku opravdu funguje.

Představte si to tak, že na Instagram už chodí vaši sledující za vámi, na TikToku naopak chodíte zase vy za nimi.

Míří TikTok ke hvězdám, nebo má to nejlepší za sebou?

Využil TikTok situace a až se svět vrátí k normálu, tak jeho popularita opadne, nebo předběhne Instagram a Facebook a změní svět sociálních sítí?

To je otázka, na kterou asi nikdo neví odpověď. Faktem je, že TikTok změnil to, jak mladí lidé konzumují obsah na internetu. Rychle, svižně a jednoduše. Důkazem je Instagram, který už klasicky převzal nápad a propašoval ho na svou platformu. V minulosti to byly Stories a dnes jsou to Reels, takže je otázkou, jestli se TikTok dokáže postavit pomyslnému králi sociálních sítí Instagramu, nebo ho převálcuje a TikTok upadne do zapomnění.

Já si myslím, že TikTok s námi zůstane ještě dlouho, ale starší lidé a zarytí odmítači TikToku zůstanou na Instagramu a budou si užívat jejich Reels. Mladší generace bude chtít utéct od mainstreamu a zůstane u TikToku jako jejich go-to aplikace.

Šikovní lidi patří do TRIADu

Momentálně nikoho nehledáme, ale kdo ví. Pokud si myslíš, že do TRIADu patříš, napiš nám a kdo ví, třeba se něco objeví.