
| Matúš Ficko
Máme zrušit TikTok?
Tuto otázku nám kladou naši klienti čím dál častěji. Hlavně od března, kdy NÚKIB vydal prohlášení, ve kterém označil TikTok za bezpečnostní hrozbu. Odpověď může být ano i ne. Odvíjí se totiž od typu businessu i toho, z čeho konkrétně máte obavy.
V čem spočívá nebezpečí TikToku?
TikTok sbírá řadu citlivých informací, a to i takové, které nejsou relevantní pro správné fungování aplikace. Jedná se například o biometrické údaje, data o sim kartě, ale i hesla a další citlivé údaje, které TikToku zpřístupňujete pouhým kopírováním. Největší kámen úrazu je v tom, že ByteDance, mateřská společnost TikToku, spadá pod čínskou národní legislativu, která ukládá povinnost poskytovat informace o zahraničních klientech čínských společností v případě, že je státní orgány považují ze špionážní činnosti. To vše bez nezávislého soudního posudku.

TikTok v porovnání s ostatními sítěmi
V rozsahu udělených oprávnění TikTok nevyčnívá mezi ostatními sociálními sítěmi. Většina těchto platforem sbírá obrovské množství dat, které z menší i větší části poskytujeí třetím stranám. Rozdíl je v tom, že západní firmy data sbírají za účelem zisku, u firem sídlících v zemích s nedemokratickým režimem hrozí riziko, že mají i jiné zájmy – například špionáž či využití získaných dat v informační válce. Problémem však není profil vaší značky na TikToku, ale jeho správa ze zařízení s citlivými údaji. Řešení je jednoduché, stačí pro TikTok zřídit dedikovaný smartphone, ve kterém nic jiného není.

Jak TikTok vnímají vaši zákazníci?
Podle výzkumu agentury NMS Market Research po varování NÚKIB zůstalo na TikToku 9 z 10 uživatelů v Česku. Podobný výzkum v dubnu uskutečnila organizace Horizon Media v USA, ve kterém respondenti hodnotili jednotlivé platformy s ohledem na bezpečnost dat, důvěryhodnost, spolehlivost, transparentnost, ochranu před hate speech, cenzuru a svobodu slova. Asi vás překvapí, že TikTok po výslechu v Kongresu Spojených států amerických mírně klesl, ale i přesto je pro lidi mnohem důvěryhodnější než Facebook a Instagram. Je tedy téměř jasné, že většina vašich zákazníků to vůbec neřeší anebo je skeptická i k dalším platformám.

Zajímá zákazníky, jestli jste na TikToku?
Pokud jsou na TikToku i oni sami, vůbec je to netrápí. Pokud na platformě nejsou, většinu z nich vůbec nezajímá a často o ní ani neslyšeli. Je tu však část, do které spadáme i my, marketéři. Na TikToku možná už nejsme, ale známe ho a aktivně řešíme. Otázkou je, kolik takových lidí zajímá, že je vaše značka na TikToku. Odpověď je opět trochu složitější. Záleží totiž na tom, jaká vaše značka je.
Staví vaše značka na zábavě?
Uveďme si příklad na značce čokolády, která točí zábavná videa na TikTok, vymýšlí challenge i interaktivní filtry a je populární mezi Gen Z. Je podle vás pravděpodobné, že by ji někdo, kdo TikTok nepoužívá, přestal kupovat, když se dozví, že inzeruje na TikToku? Není! Taková značka na TikToku pravděpodobně získá mnohem více nových zákazníků, než jich může ztratit. V takovém případě ji doporučíme na TikToku zůstat, ale přitom dodržovat pravidlo dedikovaného zařízení na správu účtu.
Je vaším cílem bezpečnost, nebo ESG?
Pokud vaše značka aktivně podporuje toleranci, férovost anebo transparentnost, využívání platformy, která stejné hodnoty neuznává, je značné riziko. Zcela jasná je situace značek, pro které je zásadní vlastní bezpečnost informací. Typicky se jedná například o finanční sektor. Když se zákazník, který si je vědom bezpečnostních hrozeb TikToku, dozví, že je vaše značka na platformě aktivní, snadno nabyde dojmu, že to s bezpečností nemyslíte tak vážně anebo se v ní nevyznáte. V obou případech značce doporučíme, aby aktivity na TikToku pozastavila a platformě se obloukem vyhnula.
Long story short
Pokud si nejste jistí, poraďte se s agenturou, která bezpečné komunikaci a ochraně reputace rozumí. S radostí vám pomůžeme u nás v Triadu!
Šikovní lidi patří do TRIADu
Momentálně nikoho nehledáme, ale kdo ví. Pokud si myslíš, že do TRIADu patříš, napiš nám a kdo ví, třeba se něco objeví.