| Igor Lichnovský
Co je to PPC?
PPC (Pay Per Click), v překladu platba za klik, označovaný i jako CPC (Cost Per Click), je druh internetové reklamy (resp. cenový model) používaný na web stránkách. Zadavatel reklamy platí jen pokud uživatel na reklamu klikne.
Nejrozšířenější PPC reklamní sítí je Google Adwords. Reklama se zobrazuje na základě vyhledávání slov v Google a zároveň funguje na principu kontextové reklamy na obsahové síti (Google AdSense), kde na základě slov použitých v obsahu stránky přidělí podobnou reklamu. Google Adwords nabízí na obsahové sítí možnost využít také obrázky, flash či video reklamu.
Nejrozšířenější slovenský PPC systém kontextové reklamy je Etarget, který zobrazuje kontextovou reklamu na více než 1200 slovenských stránkach.
PPC reklamu poskytuje i nejznámější sociální síť Facebook. Právě díky popularitě této služby a osobním informacím sdílených uživateli představuje výbornou platformu pro přesně cílené reklamy.
Hlavní výhody PPC reklamy
- skvělé cílení
- měřitelnost
- efektivita
- kontrola nákladů
- nízké náklady
Jak to funguje?
Reklama se většinou skládá z kreativní textové části, a to nadpisu a textu (nejvíce 2 řádky) a v některých případech i z malého obrázku. Po vyplnění textové části se určí cena za překlik a denní rozpočet, ze kterého se každý den odpočítává suma za každý klik až do vyčerpání. Jakmile je reklama schválená, začne se zobrazovat ve vyhledávání či obsahové síti.
Důležité specifikum PPC reklamy představuje automatický aukční systém (tzv. bidding) pro určování pořadí v jakém jsou reklamy zobrazené. Každému klíčovému slovu může být přidělená různá preferovaná cena za klik. Zadavatel, který nabídne vyšší hodnotu za klíčové slovo, vyhrává v daném momentě a jeho reklama se zobrazuje vyšší. Zohledněná je přitom samozřejmě i relevance a kvalita reklamního odkazu.
Velkou výhodou PPC reklamy je její měřitelnost. Nejběžnějšími ukazateli jsou počet zobrazení, počet a míra překliků (CTR) a zejména konverzní poměr. Pokud připojíte účet s Google analytics nebo tagujete své PPC kampaně, můžete následně odděleně vyhodnotit i chování návštěvníků z PPC reklamy na cílové stránce (Bounce rate, Time spent, Cíle stránky apod.).
Ostatní modely placení za internetovou reklamu
CPT / CPM (Cost Per Thousand / Cost Per Mille) – platba za 1 000 zobrazení reklamního formátu. Využívaná je zejména při bannerech.
CPA (Cost Per Action/Aquisition) – platba za akci, konverzi. Požadovanou akcí může být např. vyplnění online formuláře, koupě produktu, atd.
Šikovní lidi patří do TRIADu
Momentálně nikoho nehledáme, ale kdo ví. Pokud si myslíš, že do TRIADu patříš, napiš nám a kdo ví, třeba se něco objeví.