Připraven na novou výzvu? Pojď k nám

Co je EdgeRank?

EdgeRank je speciální postup, jehož pomocí sociální síť Facebook určuje, kdo příspěvky dané stránky nebo uživatele uvidí na své zdi v news feedu. EdgeRank v podstatě vypovídá o vztahu fanouška/přítele k danému příspěvku a stránce/uživateli, kde se příspěvek nachází.

 Facebook k zavedení EdgeRanku přinutila skutečnost, že plocha zdi, kde se příspěvky zobrazují, má omezený prostor. Počet přátel a stránek, které uživatel sleduje, přitom neustále narůstá. Stejně tak narůstá počet příspěvků, které průměrný uživatel nebo stránka vytváří. EdgeRank v této situaci brání zahlcení uživatele příspěvky a dohlíží na to, aby viděl především příspěvky přátel a stránek, k nimž má vztah.

EdgeRank vychází ze tří faktorů:

  1. Vztah ke stránce – vnímá, jaký má fanoušek k dané stránce vztah. Čím častěji ji navštěvuje a čím víc příspěvky lajkuje a komentuje, tím vyšší pro něj má stránka tzv.“affinity score”. A to její EdgeRank zvyšuje.
  2. Závažnost příspěvku – čím více interakcí příspěvek vyvolá, tím je hodnotnější. Jednotlivé interakce ale nemají stejnou hodnotu. “Lajk” příspěvku EdgeRank zvýší o něco méně než komentář nebo sdílení. Záleží také na druhu příspěvku – fotografie mají jiný EdgeRank než video, odkazy nebo jednoduché texty.
  3. Doba od publikování – čím je příspěvek čerstvější, tím vyšší EdgeRank má tím dříve se fanouškům zobrazí. Je to víceméně logické; o zastaralý obsah přece nemá nikdo zájem.

Hodnota EdgeRanku je prý poměrně jednoznačně dána právě těmito třemi faktory. Můžeme ale počítat s tím, že tyto informace, poskytované veřejně Facebookem, nejsou zdaleka úplné. Do hry se samozřejmě zapojují i další faktory a jejich závažnost se postupem času mění. Úplně stejně to dělají i vyhledavače, které své metody přísně utajují, aby nikdo nemohl jednoduše ovlivňovat výsledky vyhledávání.

Více o tom, jak Facebook zametá příspěvky pod koberec, jsme psali zde.

Šikovní lidi patří do TRIADu

Připraven na novou výzvu?
Hledáme tě!
Pojď k nám