Připraven na novou výzvu? Pojď k nám

#Websummit2015: Od marketingu přes startupy a módu až po sport

Akce, která během tří dnů přilákala do promoklého evropského technologického hubu Dublinu přes 22 000 účastníků a získala označení nejlepším technologické konference na světě. Mluvíme o Websummitu, který se za čtyři roky propracoval na úplnou špičku událostí, na kterých by přední marketéři, začínající podnikatelé a designéři neměli chybět. 

Přestože by se podle názvu mohlo zdát, že je konference určena především lidem z marketingové a webové branže, opak je pravdou. Vzhledem k tomu, že se jednotlivé summity kromě technologií věnují sportu, jídlu, hudbě nebo módě, každý účastník si tu najde něco pro sebe.

První den jsme strávili hlavně v marketingové a technologické části, kde nás povzbudilo několik motivačních přednášek o kreativitě, potvrdili jsme si některé trendy, které nám už Facebook s předstihem prozradil na březnové konferenci F8 v San Franciscu (šlo například o plány s Messengerem) a podívali jsme se na svět sociálních médií a jejich využití pro značky z dlouhodobého a strategického hlediska.

WebSummit3

Přesycení obsahem s nízkou kvalitou

Hned několik studií, provedených v USA, potvrdilo, že lidé tráví s moderními technologiemi více času než spánkem či prací. Zní to až neuvěřitelně, že člověk průměrně dokáže díky používání několika zařízení najednou zkonzumovat sedm hodin obsahu sociálních sítí během pěti hodin. Každý z nás přichází denně do styku s obrovským množstvím informací od lidí a firem, což vede ke vzniku nových a narůstajících propojení, která výrazně ovlivňují naše chování. Lidé jsou unaveni a přesyceni obsahem, který má často žalostnou úroveň kvality.

Firmy neustále přemýšlejí, jak se uchytit na každé sociální síti a jako by je ve snaze využít každou možnou příležitost hnal nějaký #FOMO (fear of missing out) syndrom. Všichni chceme být na Instagramu, Snapchatu nebo využívat Periscope a otázky, která sociální síť je momentálně v kursu, se hrnuly ze všech stran.

WebSummit1

Povrchní obsah a reklama, která obtěžuje

Právě takovéto stíhání kvantity se do velké míry podílí na fenoménu prázdného obsahu a reklamy, která nás obtěžuje. Značky se snaží zaplnit všechny cool platformy, které jim ale nic nepřinesou a pro budování brandu nemají žádný význam. Sbíráme lajky bez vztahu k brandu a jásáme nad desetiprocentním měsíčním nárůstem fanoušků. Tato situace pak vede k nekontrolovatelnému zahlcování online prostoru a může za to, že lidé prchají k messagingu a soukromým sociálním sítím, využívají ad blogy a více než 80 % brandovaného obsahu zůstává bez povšimnutí. Reakce sociálních sítí na tento trend spočívá ve zpřísňování filtrovacích mechanismů, které nutí firmy k tomu, aby byly relevantnější než dřív. Jak se tedy mají v tomto prostředí značky prosadit?

Od myšlení marketéra k vydavateli

V první řadě by se měly myšlenkově přesunout od pozice marketéra k úloze vydavatele. Ke tvorbě obsahu je nutné přistupovat strategicky, aby nabízel větší přidanou hodnotu, která následně vytváří těsnější vztah ke značce, a měl by být postaven na datech a sociální analýze cílové skupiny. Stručně řečeno: musí dokonale znát své zákazníky a nenabízet jim generické výhody, ale něco, co pro ně má hodnotu a zároveň značku odliší od konkurence.

WebSummit2

Od prázdného obsahu k zajímavým příběhům

Další krok by měl spočívat v posunu od prázdného obsahu ke skvělým příběhům. Vy jste ti, kdo denně komunikuje s lidmi, kteří mají zájem o vaše produkty. Co je zajímá? Kdy a jak můžete oslovit nejefektivněji? Zapomeňte na reklamu, u které se lidé očima a kurzorem myši ani nezastaví. Vyjadřujte se novým, neotřelým způsobem skrze příběhy, které lidi baví, a stavějte na insightech, které jsou pro vaše zákazníky unikátní. Poskytněte jim jako první něco, co pro ně má význam, ukažte jim něco, co ještě neviděli a získejte jejich pozornost.

Od bezcílných propojení ke smysluplnému dialogu

Na sociálních sítích už dávno nejde jen o community management, ale o vytváření vztahu se zákazníky na základě hlubších insightů o tom, co pro ně je zajímavé a relevantní. Spokojovat se se zacílením na základě primární demografie už dávno nestačí. Značky dnes posouvá k pochopení chování zákazníků průzkum vzorů chování, zájmů a přátelství uživatelů. Zároveň se musíte na měření úspěšnosti kampaní dívat s nadhledem. Jejich reálný dopad je nutné měřit nejen využitím sociálních analytik, ale také měřením skutečných prodejů, získaných leadů a dosažením vyšší loajality spotřebitelů.

Pokud se tedy chcete jako značka prosadit na sociálních sítích, zapomeňte na prázdný obsah a honbu za obsazením všech dostupných platforem. Soustřeďte se na poznání své cílové skupiny, nabídněte jí něco nového – příběhy, které pro ni mají smysl, a oslovte ji v okamžiku a na těch sociálních sítích, které pro ni jsou relevantní. Nepřemýšlejte o tom, kde všude chcete jako značka být – přemýšlejte o tom, kde se nachází vaši zákazníci a jak je oslovit.

Šikovní lidi patří do TRIADu

Momentálně nikoho nehledáme, ale kdo ví. Pokud si myslíš, že do TRIADu patříš, napiš nám a kdo ví, třeba se něco objeví.