| Karolína Trávníčková
Engage 2016 aneb co jsme si odnesli
Netrpělivé čekání. Tak by se dalo popsat, co všichni marketéří cítili v nedávných dnech a týdnech, než nastal den D, kdy se v pražském Foru Karlín spustila největší social media konference Engage 2016. A my se konečně dočkali!
Hlavní den konference zahájil Jan Řežáb svým keynotem, ve kterém se zmínil o několika důležitých věcech, kam se social media budou ubírat. Social media podle něj už nejsou médii sociálními. Jsou to placené platformy, které reprezentují náš svět, a tak bychom je měli i vnímat. I zákazníci se mění, a mění především své chování. Místo psaní dotazů a problémů na zeď raději sáhnou po messengeru a napíšou zprávu napřímo.
Vzdouvá se nová vlna. Před lety nás zasáhl nástup sociálních médií. Nicméně ta nová je ještě větší, ještě intenzivnější, než ta předchozí. A o co se jedná? O social messaging apps. Začalo to messenger boty, o kterých bylo na letošní Engage slyšet ze všech stran, ale kde to skončí? Na to ještě odpověď nemáme, ale buďme v očekávání. Budoucnost má co nabídnout!
Kreativa a média jako nejlepší kamarádi
Jan Řežáb se ještě podělil o další záležitost, kterou vnímáme jako naprosto zásadní. Nestavějme zeď mezi kreativu a média. Když mediální tým nebude komunikovat s kreativci a kreativci s mediálním týmem, výsledný content nikdy nebude ten nejlepší a bude pokulhávat. Dívejme se na data, jak jednotlivé kusy contentu fungují, a sdílejme je mezi sebou. Jen tak můžeme dosáhnout těch nejlepších výsledků.
Pro skvělý obsah mějte oči otevřené
O tom, jak vytvořit peckový content, se rozpovídal i Dan Mazei. Dobrý content musí být ušitý značce na míru, být unikátní a být “the thing”. Aby nemluvil jen na prázdno, ukázal nám, jak s tím naložili u nich v Reeboku. Našli trenérku, která na svých kanálech sdílela tipy, jak cvičit s běžnými domácími předměty. Mezi nimi se našly i lahve s vínem. Reebok zareagoval téměř okamžitě a “Wine Wednesday Workout” byl na světě a zaplavil sportovní svět sociálních sítí.
Najděte svůj hlas
Jordan David a Hassan Ali z The Onion přijeli pohovořit o tom, jak se satirické zpravodajství dá přetavit ve skvělou reklamu, neboli “adtertainement”. Je třeba se držet svého tónu a hlasu, na který jsou fanoušci zvyklí a zbožňují jej. Jen tak bude obsah rezonovat publikem, to bude zainteresováno a vy budete tvořit reklamu, která nestojí za prd. Takže pokud jste svůj hlas ještě nenašli, pokračujte v jeho hledání. A používejte ho.
Drtivá síla influencerů
Tato živá demonstrace síly influencerů stála za to. Dom Smales s sebou na pódium přivedl jednoho ze svých svěřenců, kterým říká social talents. Jednalo se o jednoho z nejpopulárnějších youtuberů a blogerů ve Velké Británii, Alfieho. Dom na svém normálně nijak zajímavém Periscope účtu spustil živé vysílání s Alfiem, ten zase tweetnul na svém účtu, ať toto vysílání jeho fanoušci sledují. Za necelé dvě minuty se na živé video koukalo bezmála 5500 lidí. Žádné promo, jen síla osobnosti. O tom si značky mohou jen nechat zdát.
Najít si ale influencera s největším počtem followerů neznamená mít vyhráno. Ať už je vás social talent kdokoliv, musí být napojen na brand. A především na vaši cílovou skupinu. S Luckou Bílou prostě víc M&Ms neprodáte.
A mimochodem, víte jaký je #1 vysněný job pro britské teenagery? Být Youtuber, jak jinak…
Promění boti podobu customer care?
Geert Wim Ter Haar z KLM tvrdí, že empatie se zákazníkem je zásadní a hlavním motorem inovací je zjednodušování funkcionalit pro zákazníka. Před měsícem Facebook nasadil messenger boty a KLM tuto příležitost podchytila jako jedna z prvních. Dostaly se k nám i první výsledky. 115,000 vyřízených požadavků, 4-6 tisíc zpráv denně, nespočet odbavených objednávek, plateb, předaných zpráv, letenek a v důsledku i lidí na palubě. A to je jen začátek.
Zákazníci přestávají tolik psát vzkazy na zeď a obrací se k firmám prostřednictvím zpráv. To je pro brandy jak dobrá, tak špatná zpráva. Komunikační faily i úspěchy se schovají pod roušku soukromých zpráv, a značky jsou tak ukryté před veřejným pranýřováním i pochvalou.
Tématem byla i rychlost odpovídání zákazníkům. Značkám trvá přibližně 10 hodin odpovědět na zprávu. To je v dnešní době instatního messagingu příliš dlouho, lidé jsou nervózní, když odpověď nedostanou v průběhu půl hodiny. A boti jsou způsob, jak se response time dá zkrátit na dobu okamžitou.
Ačkoliv budoucnost patří messengeru a botům, nezapomínejme i na lidskou stránku věci. Přeci jen zákazník není hloupý a ví, že na druhé straně sítě nesedí člověk, a povídá si s robotem. I přes světlou budoucnost botů je už nyní jasné, že lidskou sílu plně nenahradí.
Klasický marketingový mix je mrtvý
Olivier Robert Murphy z Universal Music nás dále přesvědčil o tom, že klasický marketingový mix, který všichni dobře známe jako 4P, je pasé. Na scénu přichází 4E – Engagement, Experience, Exclusivity a Emotion. Nebojme se je používat.
Engage 2016 přinesl spoustu inspirace, dat a skvělých tipů. Studujme data, propojujme je s kreativou, používejme správné influencery a zakousněme se do novinek, které nám svět sociálních médií přináší. Díky tomu budeme produkovat skvělý content, příběhy a zážitky, které se zapíšou do paměti našich spotřebitelů.
Šikovní lidi patří do TRIADu
Momentálně nikoho nehledáme, ale kdo ví. Pokud si myslíš, že do TRIADu patříš, napiš nám a kdo ví, třeba se něco objeví.