| Matouš Fridrich
„Zase to s tím digitálem nepřehánějte“ a další perly z londýnské přehlídky reklam D&AD Judging Week 2015
Zatím co mladí kreativci v Praze žijí především soutěží Young Lions, tak Londýn přivítal ostřílené matadory reklamní branže na D&AD Judging Week 2015. Během 7 dnů porota ocení idea makery, grafiky, copywritery a další členy reklamního gangu v celkem 23 kategoriích. Během samotné soutěže probíhá i třídenní workshop D&AD Judging Week Wisdom, který nabízí vhled do různých zákoutí kreativity. Mezi posluchače byl na „čumendu“ vyslán i náš Creative Teamleader Matouš Fridrich.
DAY ONE – IDEA
První den by se dal shrnout do jednoho slova a tím je NÁPAD, ať už si pod tím představujete cokoliv. Mezi prvními se za přednáškový pult postavila Karla Morales-Lee, která nám představila svůj „terminus technikus“ Art of New Business. Ve zkratce se dá říci, že mluvila o tom, jak by měly agentury pracovat na svém selfpromu. Najít si vlastní USP a komunikovat to. „Zvláštní? Mně to tak rozhodně přišlo. V tomto ohledu mám pocit, že jsme u nás o dost dál než v UK, protože si značku soustavně spravujeme sami. Mám totiž pocit, že firma, která se nedokáže postarat o vlastní značku, by neměla kecat do jiných,“ shrnuje Matouš.
Další část workshopu patřila dělání briefu. Hlavní plánovačka z londýnského Leo-Burnett Kit Atlin nás hned trochu povodila za nos, jak jsou všechny nápady super, aby to pak celé smetla ze stolu. Doslova řekla “Každý nápad je dobrý nápad? Blbost! 90 % nápadů jsou k ničemu. Úkolem briefu je dostat se k těm 10 % dobrých nápadů.” Zajímavé bylo destilovat z jednostránkového briefu podstatu věci. Když dostanete za úkol shrnout zadání do 16 slov je to výzva, když se jich musí půlka vyškrtat, pak další a další, abyste nakonec shrnuli vše, co chcete říct z jedné stránky, do dvou slov, není to žádná legrace. Ale rozhodně to pomůže se podívat na věc kriticky.
„Zase to s tím digitálem nepřehánějte“
Vrcholem dne bylo povídání Oliviera Toscaniho, světoznámého reklamního fotografa, který se proslavil zejména kontroverzními fotkami pro Beneton. Toscani apeloval na kreativce a celkově lidi z agentur, aby převzali společenskou odpovědnost za to, co pouštějí ven. Zároveň vtipně pro všechny v sále podotkl, že nikdo z nás by se neměl stydět za to, že dělá reklamu pro peníze. On sám prý bude fotit pro kohokoliv, kdo zaplatí. Podle něj i Michelangelo nebo Caravagio dělali reklamu pro peníze. Reklamu na církev. A nakonec do toho vložili tolik úsilí a talentu, že jejich reklama přetrvala dodnes jako umění. “Žádný detail pro mě není malý,” řekl Toscani.
Jeho plamenné vystoupení v angličtině se silným italským akcentem a občasným užitím italského termínu si v sále zaslouženě sklidilo úspěch. Když jsem se ho pak přišel zeptat, jestli by se se mnou rychle nevyfotil na Facebook, velmi svérázně mi vysvětlil, že kdo dává fotky na Facebook, je idiot a zaslouží si tam i jako idiot vypadat. Jak to dopadlo, posuďte sami.
Přeci jen jsme na začátku psali, že se jedná o soutěž. Takže. Jaké práce porotu zaujali první den vyhlašování v kategoriích Writing for design, Radio Advertising a Press Advertising?
Radio Advertising – Pencil winners now live: http://t.co/ieQpHhZyJX #DandAD15 pic.twitter.com/63Gcek3IM4
— D&AD (@dandad) April 21, 2015
Writing for Design – Pencil winners now live: http://t.co/oelCyKwF7A #DandAD15 pic.twitter.com/xLySpiMfDJ
— D&AD (@dandad) April 21, 2015
Press Advertising – Pencil winners now live: http://t.co/ZylQxKHRib #DandAD15 pic.twitter.com/gt6dOyFvKy
— D&AD (@dandad) April 21, 2015
Šikovní lidi patří do TRIADu
Momentálně nikoho nehledáme, ale kdo ví. Pokud si myslíš, že do TRIADu patříš, napiš nám a kdo ví, třeba se něco objeví.